spacer.png, 0 kB

Newsflash

Nå er altså Facebook mer populær enn selveste NRK. Tall fra TNS Gallup avslører at hele 63% av den norske befolkning brukte Facebook daglig i siste kvartal av 2013.  Det er 1% mer enn de som så på NRK1, og langt mer en de 46% som sjekket nyhetene på VG nett. Det er kvinner og ungdom som er mest aktive på Facebook.

 

Påmelding NYHETSBREV

Syndicate


spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
Startsiden
Jenter best på teknologi PDF Utskrift E-post
Ikke bare spiller jentene mest på mobilen, de er også de klart bredest orienterte på teknologifeltet. Spesielt stor er interessen for forbrukerelektronikk. Hvordan i all verden skjedde dette gutter?

Ifølge en australsk undersøkelse, presentert av The Sydney Morning Herald, står kvinner for 80 prosent av beslutningene som tas angående teknologiske innkjøp til hjemmet. Ja det er faktisk fire prosent flere kvinner enn menn som eier sin egen PC.

Bare må ha det
Etter nærmere ettertanke er det muligens ikke så vanskelig å gi undersøkelsen medhold. Snur du i dag en gjennomsnittelig håndveske på hodet lar du deg neppe forundre over de blanke, chicke, elektroniske dingsene dagens jenter trenger for et fullverdig liv. Blant tingene vil du antakeligvis finne en fet minnepinne, en anstendig mp3-spiller, et digitalkamera og en mobiltelefon. Treffer du riktig jente, skal du ikke se bort i fra at det også deiser ut en håndholdt spillkonsoll. Jenter er nemlig også de som spiller mest når de er på farten. 

Et videre bruk
At kvinner snakker 35 prosent mer enn menn i mobilen, er ikke så vanskelig å tro på, men at de står for 65 prosent av alle kjøpte og nedlastede mobilspill er overraskende.

Det er faktisk jentene som hyppigst kjøper og spiller på mobilen. En undersøkelse utført av Telephia antyder at den upretensiøse formen mobilspillene har, tiltrekker kvinner som i utgangspunktet ikke er blant hardcore-gamerne.  

- Mobilindustrien har oppdaget et hungrende publikum i jenter verden over. Et marked som er villige til å betale godt for spill til mobiltelefonen, sier Kanishka Agarwal, visepresident i Telephia, til BBC.  

Tetris på topp
Det er evigunge Tetris som topper salgslisten over mobilspill. På plassene under klassikeren finner vi andre gamle kjenninger som Bejeweld og Zuma, alle tre såkalte strategispill. Spill spesielt ment for å trimme de små grå. Strategispillene står for 34 prosent av det totale spillsalget ifølge undersøkelsen. Sju av ti strategispill kjøpes av jenter.  

Når vi i tilegg vet at 90 prosent av jentene har, eller er i ferd med å kjøpe seg MP3-spiller, og over 80 prosent allerede har et digitalkamera, da begynner det å spøke for det langvarige teknohegemoniet til gutta.  

Hva skyldes trenden?
Grunnene til jentenes oppvåkning kan være mange. Som medvirkende faktorer kommer man imidlertid ikke lett utenom den generelle stigningen i estetisk kvalitet og revolusjonen innen brukervennlighet. Apples iPod er et godt eksempel på et produkt som har de begjærte egenskapene. Den er stilig som statussymbol, enkel å betjene og har en klar nytteverdi. Til sammen blir terskelen for kjøp og bruk fristende lav. 

I tilegg til disse faktorene har sofistikert teknologi tatt stadig hyppigere og spenstigere skritt på verdens cat-walker. Teknologi har blitt siste mote. Hollywoodstjerner - og våre hjemlige milliardærfruer for den saks skyld - lar seg stadig oftere avfotografere med mobiler laget av eksklusive produsenter som Dolce&Gabbana, Armani og Prada. Men da som motetilbehør, ikke som telefoner.

 
< Forrige   Neste >
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB