spacer.png, 0 kB

Newsflash

Norsk Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo estimerer at det daglig foretas over 12 millioner søk på Internett i Norge. Hver dag står Google for ca 75% av disse søkene.
 

Påmelding NYHETSBREV

Syndicate


spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
Startsiden
Om mediemarkedets utvikling PDF Utskrift E-post
I følge Synovate MMI, benytter nordmenn nær 7 timer på medier hver dag. De siste 8 årene har tidsbruken økt med 1 time og 10 minutter, dette innebærer at nye kanaler utvider vår mediatid, samtidig som den stjeler noe fra de tradisjonelle kanalene.

Imidlertid er tidsbruken på de tradisjonelle mediekanalene stort sett stabil, og vi ser at det er spesielt internett og data/tv-spill som trekker totaltiden opp. I tillegg er web-radio og wap nytt fra 2006 tallene til Synovate MMI. Dette bidrar positivt til en økning av totaltiden.

TV, papiraviser, radio og internett er mediekanalene som topper listen over dagligbruk totalt. Dette gjelder nesten uansett kjønn og aldersgruppe. Unntaket er for:
Gruppen under 40 år, der SMS kommer inn som en av de 4 mest brukte mediekanalene.
Gruppen over 60 år, der magasin/ukeblad kommer inn som en av de 4 mest brukte kanalene.

Frem til 2002 hadde internett en liten andel, under 2%, av den totale medieomsetningen. Fra 2002/03 og frem til i dag har imidlertid veksten vært formidalbel. Ved å kapre andeler fra andre kanaler, fortrinnsvis trykte medier, hadde internett i 2005 økt sin andel til ca. 8% av den totale medieomsetningen i Norge.

 
< Forrige   Neste >
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB